Rovné příležitosti
Rovné příležitosti
GENDER EQUALITY PLAN (GEP)
Úvodní ustanovení
Genderová rovnost je hodnotou, která je sdílena nejen na evropské úrovni a v legislativním prostředí jednotlivých států (např. Listinou základních práv a svobod, Antidiskriminačním zákonem, Zákoníkem práce, Evropskou sociální chartou), ale je formulována i přímo v prostředí evropského výzkumného prostoru. Již od roku 2012 se zavádějí incentivy ve smyslu zajištění srovnatelných pracovních podmínek pro výzkumnice a výzkumníky v Evropě a umožnění jejich mobility napříč výzkumnými týmy, rozvojem inovací a diverzifikací výzkumného pole.[1] Evropská komise podporuje tuto oblast i v rámci Evropské charty výzkumných pracovníků a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků a následně ji oceňuje v rámci HR Excellence in Research Award (HR Award), prestižního ocenění udělovaného za excelenci v péči o lidské zdroje ve vědeckém prostředí.
Plán rovných příležitostí (GEP) je strategický dokument, který řeší genderové nerovnosti v instituci, systematicky a strukturovaně definuje kroky k dosahování genderové rovnosti. Přijetím tohoto strategického plánu se Etnologický ústav Akademie věd ČR, v. v. i., (EÚ) také veřejně zavazuje k podpoře genderové rovnosti jako jednoho ze svých rozvojových cílů a deklaruje, že rovné příležitosti jsou integrální součástí politiky ústavu.
GEP obsahuje konkrétní aktivity a opatření vedoucí k trvalým/udržitelným změnám, indikátory plnění a zahrnuje také vyhodnocování změn.
Jeho prioritními osami jsou:
tematická osa 1: slaďování práce a osobního života, organizační kultura;
tematická osa 2: genderová rovnost ve vedení a na rozhodovacích pozicích;
tematická osa 3: genderová rovnost v náboru a kariérním růstu;
tematická osa 4: integrace genderové dimenze do výzkumu a vzdělávacích obsahů;
tematická osa 5: preventivní opatření genderově podmíněného násilí.
S vědomím časového rámce a rozsahu požadovaných změn byl konkrétní GEP EÚ připraven na základě prioritizace vybraných tematických os z této struktury, a to s přihlédnutím k informacím získaným z externě zpracovaného genderového auditu. Audit napomohl identifikovat oblasti, jimž je vhodné věnovat pozornost přednostně. Zároveň audit také poskytl zpětnou vazbu o oblastech, které již aktuálně EÚ kvalitně pokrývá a v nichž jde především o udržení dobré praxe.[2]
Vize a cíle
GEP stanovuje dlouhodobé cíle a krátkodobé cíle. Aktuální nastavení akčního plánu je směřováno na období do 31. 12. 2026, a to s ohledem na uskutečnitelnost navržených opatření i na zcela praktické zahrnutí přípravy a realizace GEP v rámci funkčního období vedení ústavu.
Dlouhodobou vizí, ke které EÚ směřuje, je vytváření vstřícného a podnětného prostředí, které vytváří dobré podmínky nejen pro vědu a výzkum, ale pro všechny zaměstnance a zaměstnankyně na činnosti ústavu se podílející.
Mezi krátkodobé cíle patří nastavení organizační kultury tak, aby vyjadřovala podporu diverzitě, různorodosti a zároveň genderové rovnosti. V tomto smyslu jde i o artikulaci politik slaďování či kariérního rozvoje v kontextu genderově senzitivního řízení lidských zdrojů.
Účelové zdroje
Pro úspěšnou realizaci cílů GEP je třeba dedikovat adekvátní lidské a finanční zdroje na zajištění dané agendy. V prvním dvouletém období implementace GEP budou využívány interní zdroje, především ve smyslu zřízení odpovědnosti za celou agendu a vytvoření pracovní skupiny tuto agendu dále nesoucí. V následujícím období budou zvažovány možnosti externího financování, např. prostřednictvím projektových a grantových příležitostí (OP JAK apod.).
Vzdělávání a budování kapacit
Nedílnou součástí je zvyšování povědomí o problematice genderové rovnosti mezi všemi řídícími pracovníky a pracovnicemi, rozvíjení jejich kompetencí pro genderově senzitivní personální řízení a rozvoj v této oblasti. Tyto aktivity jsou dále specifikovány a konkretizovány v jednotlivých akčních krocích GEP.
Monitoring a evaluace
Genderové statistiky jsou pro ukotvení agendy genderové rovnosti zcela zásadní, neboť umožňují sledovat kontinuální vývoj a podchytit případné trendy a změny v demografickém složení zaměstnanecké populace. EÚ se zavazuje každoročně monitorovat genderovou strukturu všech zaměstnaných, včetně menších celků jako vedení, oddělení a poradní orgány ředitele (např. kolegium ředitele, atestační komise). Vznikne tak robustní informační báze o vývoji zastoupení žen a mužů na jednotlivých hierarchických pozicích, ale i kariérních stupních, kterou bude možné využít pro další evaluace a šetření rovných příležitostí.
Akční plán není cílem sám o sobě. Jeho naplňování bude nejen průběžně monitorováno, ale také evaluováno. K tomu slouží i stanovení odpovědnosti (viz účelové zdroje), ale i termínů plnění jednotlivých opatření a aktivit. Zároveň stanovený horizont realizace umožňuje zařadit monitoring a evaluaci nejen jako součást jednotlivých opatření, ale věnovat se evaluaci plánu i jako součásti přípravy na nové období dalšího GEP.
Tematická osa 1: slaďování práce a osobního života, organizační kultura
Opatření |
Aktivita |
Cíl/cílová skupina |
Indikátor |
Odpovědnost/zdroje |
Termín |
Institucionalizace pozice gender focal point (GFP) |
Doplnění pracovní náplně a odpovědnosti ředitele za agendu genderové rovnosti na ústavu |
Ukotvení genderové rovnosti (GR) a diverzity do fungování EÚ |
Doplnění pracovní náplně |
Ředitel |
3/2023 |
Vytvoření a fungování pracovní skupiny k genderové rovnosti na EÚ |
Ukotvení genderové rovnosti (GR) a diverzity do fungování EÚ |
Setkání pracovní skupiny minimálně 1x za 6 měsíců |
Ředitel |
Kontinuálně |
|
Vytvoření kompetencí a odpovědností v rámci řízení GR na EÚ |
Jednací řád pracovní skupiny GR na EÚ |
Ředitel, pracovní skupina / pověřená osoba |
3/2023 |
||
Komunikace pozice / pracovní skupiny |
Zvýšení informovanosti o pozici, seznámení zaměstnanců a zaměstnankyň s tématy GR a agendou, kterou řeší |
Zaměstnanci a zaměstnankyně vědí o kompetencích pracovní skupiny |
Pracovní skupiny / pověřená osoba |
6/2023 a následně kontinuálně |
|
Nastavit politiku slaďování a rovných příležitostí |
Vytvořitení základního přehledového letáku o mateřské a rodičovské na EÚ pro rodiče / budoucí rodiče |
Ženy i muži, budoucí rodiče |
Existující informační materiál |
Pracovní skupina / pověřená osoba, THS |
3/2024 |
Konkretizování oznamovacího postupu vedoucím pracovníkům a pracovnicím, doporučená témata: časy (kdy nejpozději informovat o mateřství/rodičovství, kdy zvažovat změny nastavení spolupráce apod.) |
Ženy i muži, budoucí rodiče |
Proškolení vedoucích zaměstnaných |
Pracovní skupina / pověřená osoba, THS |
12/2024 |
|
Legitimizace (a definování) stávající možnosti přerušení pracovní cesty a nástupu na dovolenou, cestování s dětmi atp. |
Všichni zaměstnanci a zaměstnankyně |
Informování zaměstnaných, verbalizace prostřednictvím porad |
Ředitel a vedoucí pracovníci a pracovnice |
3/2023 |
|
Nastavit transparentní systém flexibilních forem práce |
Identifikování v rámci THS, SVI, K a O těch pracovních pozic, kde by bylo možné zavést pružnější pracovní dobu, a nastavení pružnější pracovní doby |
THS a odborní pracovníci a pracovnice |
Pracovní materiál identifikující pozice a náplně vhodné pro zavedení pružnější pracovní doby |
Pracovní skupina / pověřená osoba, vedoucí, ředitel |
10/2023 |
Ukotvení možností práce z domova pro všechny pracovníky a pracovnice napříč EÚ v interních dokumentech EÚ |
THS odborní pracovníci a pracovnice |
Novelizovaný pracovní řád |
Ředitel |
12/2023 |
|
Sledovat složení zaměstnanecké populace |
Vedení genderové statistiky zaměstnaných z hlediska jejich pracovního zařazení a sledování jejich vývoj v čase |
Vyvážené zastoupení zaměstnanců a zaměstnankyň dle pracovního zařazení |
Roční statistiky |
THS / pověřená osoba |
Kontinuálně |
Sledovat složení zaměstnanecké populace |
Vedení statistiky zaměstnaných z hlediska věku a pohlaví |
Zajištění dat pro aktivní age management |
Roční statistiky |
THS / pověřená osoba |
Kontinuálně |
Tematická osa 3: genderová rovnost v náboru a kariérním růstu
Opatření |
Aktivita |
Cíl / cílová skupina |
Indikátor |
Odpovědnost/zdroje |
Termín |
Systematické nastavení podpory kariérního / odborného růstu |
Vypracování strategie řízení lidí a kariérního rozvoje zaměřenou na: 1) oblast podpory juniorních vědkyň a mezinárodních výzkumných týmů s ohledem na snižování prekarity začínajících vědců a vědkyň; 2) oblast aktivního age managementu včetně vyjasnění přístupu k zaměstnaným v důchodovém věku a možností jejich postupného odchodu |
Juniorní vědkyně a vědci, zahraniční vědci a vědkyně, zaměstnaní 50+ |
Existující strategie |
Vedení EÚ, pracovní skupina, pověřená osoba |
12/2025 |
|
Zavedení pravidelného semináře v jednotlivých výzkumných odděleních, na nichž si kolegové a kolegyně budou dávat zpětnou vazbu k textům a projektovým žádostem, které připravují
|
Výzkumní pracovníci a pracovnice |
Existující systém pravidelných seminářů |
Vedoucí pracovníci a pracovnice, vedení EÚ |
9/2024 |
Vytvoření mentoringového programu pro začínající vědce a vědkyně (formou mentoring circles) |
Začínající vědci a vědkyně |
Program, proškolení pro zavedení mentoring circles |
Vedoucí pracovníci a pracovnice, seniorní i juniorní zaměstnaní |
12/2026 |
|
|
Zvážení zavedení recipročního mentoringu juniorních a seniorních vědkyň na podporu vzájemné spolupráce |
Juniorní a seniorní vědkyně |
Pilotní testování mentoringu |
Vedoucí pracovníci a pracovnice |
12/2026 |
Komunikování prostupnosti mezi vědeckou a odbornou pozicí prostřednictvím výběrových řízení |
Odborní pracovníci a pracovnice, motivace a podpora pro kariérní změnu |
Vyhodnocení náboru na vědecké pozice |
Ředitel / vedoucí pracovníci a pracovnice |
12/2025 |
|
Systematicky rozvíjet personalistické dovednosti vedoucích pracovníků a pracovnic |
Posilování kompetence vedoucích pracovníků a pracovnic k účinnější práci s problémovými zaměstnanými |
Vedoucí pracovníci a pracovnice |
Absolvované školení pro vedoucí pracovníky a pracovnice |
Ředitel / vedoucí pracovníci a pracovnice |
12/2024 |
Rozvíjení kompetence vedoucích pracovníků a pracovnic v age managementu a genderově senzitivní práci se zaměstnanými |
Vedoucí pracovníci a pracovnice |
Absolvované školení pro vedoucí pracovníky a pracovnice |
Ředitel / HR |
6/2026 |
Tematická osa 5: preventivní opatření genderově podmíněného násilí
Opatření |
Aktivita |
Cíl / cílová skupina |
Indikátor |
Odpovědnost / zdroje |
Termín |
Prevence negativních jevů na pracovišti, jako jsou mobbing, bossing, šikana či sexuální obtěžování |
Rozpracování a doplnění etického kodexu i pro zaměstnané na THS a odborných pozicích, rozšíření etického kodexu tak, aby zohledňoval různé negativní jevy a nabízel pro ně obranu |
Ochrana zvlášť zranitelných osob, prevence negativních jevů, formalizace řešení negativních jevů |
Novelizovaný etický kodex |
Pracovní skupina / pověřená osoba |
6/2025 |
Vytvoření metodiky a postupu stížností na neetické a nevhodné jednání |
Prevence negativních jevů, formalizace řešení negativních jevů |
Metodický postup pro podávání stížností a jejich transparentní řešení |
Pracovní skupina / pověřená osoba |
12/2025 |
|
Proškolení o procesech a metodách řešení negativních jevů pro vedoucí pracovníky a pracovnice, stejně tak jako informování o procesech a postupech řešení negativních jevů, deklarování nulové tolerance k negativním jevům a ochoty k řešení těchto jevů pro všechny zaměstnance a zaměstnankyně |
Všichni zaměstnaní na vedoucích pozicích, všichni zaměstnaní na ostatních pozicích |
Specializovaná školení pro vedoucí pracovníky, Specializovaná školení pro řadové zaměstnance a zaměstnankyně |
Ředitel / HR |
6/2026 |
|
Vytvoření letáku o nevhodných způsobech jednání, zvýšení povědomí o tom, co genderově podmíněné násilí může být |
Všichni zaměstnaní |
Vytvoření materiálu / vizuálu |
Pověřená osoba / pracovní skupina |
2/2026 |
|
Práce se stresem a rozvoj pozitivních pracovních podmínek |
Deklarování EÚ jako vstřícného zaměstnavatele a sledování úrovně stresu, kterému zaměstnanci a zaměstnankyně čelí |
Prevence vyhoření zaměstnanců a zaměstnankyň |
Sbírat a sledovat zpětnou vazbu ohledně vnímání podmínek pro práci zaměstnanými |
Pověřená osoba |
Kontinuálně |
Radou Etnologického ústavu AV ČR, v. v. i., projednáno dne 12. 9. 2022. PhDr. Jiří Woitsch, Ph.D.
ředitel EÚ
[1] European Commission Communication on ‘A Reinforced European Research Area Partnership for Excellence and Growth’ (COM(2012) 392 final).
[2] Závěrečná auditní zpráva není nedílnou součástí GEP, v plném znění je dostupná vedení EÚ a vedoucím oddělení jako podklad pro tvorbu GEP i pro inspiraci pro další směřování rozvoje genderově senzitivní personální politiky EÚ. Zaměstnanci a zaměstnankyně se s hlavními zjištěními z genderového auditu seznámili prostřednictvím sdíleného manažerského shrnutí.
Mgr. Luděk Brož, MPhil., PhD.
Ing. Ondřej Caha
PhDr. Barbora Gergelová
Paul G. Keil, Ph.D.
Mgr. Olga Nešporová, Ph.D.
Mgr. Michal Pavlásek, Ph.D.
Mgr. Zita Skořepová, Ph.D.
PhDr. Jiří Woitsch, Ph.D.